چگونه زمان را مدیریت کنیم

بهترین راه ها برای مدیریت وقت خود و استفاده بیشتر از وقت پیش رو. مدیریت زمان یکی از اصلی ترین دغدغه های بسیاری از ماست. این روانشناس گفت: “وقتی به صحبت مشتری های من فکر می کنید ، احساس می کنم بیشتر مردم فقط دو مشکل جدی روانی و رفتاری را تشخیص می دهند: افسردگی و بیش فعالی.”

 

همه در توصیف خود یا دیگران ، به راحتی می گویند: “من زیاد مشکل ندارم. “فقط این افسردگی زندگی من را خراب کرد.” یا “دوست ، شوهر یا همکار من بیش فعال است و …”. تاریخچه مدیریت زمان چیزی شبیه به این شده است. بسیاری از ما به دنبال راه حل برای انواع مشکلات مدیریت زمان هستیم.

 

چرا وقت ما باقی مانده است؟

به همین دلیل وقتمان تمام نمی شود. قبل از اینکه به فکر مدیریت وقت خود و حل مشکل کمبود وقت باشیم ، باید بفهمیم که چرا وقت کم داریم. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل کمبود وقت وجود دارد:

 

بعضی از ما به دلیل رویاهای بزرگی که می بینیم کمبود وقت داریم.

 

وقتی تصمیم می گیریم یک انسان بزرگ بشویم. وقتی به غول های صنعتی و اقتصادی ایران و جهان فکر می کنیم. وقتی می خواهیم در زمینه علم و دانش و فرهنگ و هنر تأثیر ماندگاری بر خود داشته باشیم.

 

یکی از اولین چیزهایی که به یاد می آوریم محدودیت زمانی است. به خصوص اگر به سن خود فکر کرده و احساس کنیم ، تا لحظه ای که اکنون هستیم از زندگی و زمان خود به اندازه کافی استفاده نکرده ایم.

چگونه زمان را مدیریت کنیم

مدیریت زمان و مسئله اولویت بندی وظایف کمبود وقت ممکن است به دلیل مشکلات در اولویت بندی کارها و فعالیت ها باشد.

 

گاهی اوقات می توانیم احساس کنیم که حجم فعالیت ها زیاد است و نمی دانیم کدام یک بهتر است به نفع کدام یک اختصاص دهیم. یا کدام یک را در اولویت قرار دهیم. من می خواهم درس بخوانم و در پایان دوره کارشناسی بهترین نمره را کسب کنم. من همچنین نگران کنکور ارشد هستم و می بینم که وقت کافی برای آن ندارم.

 

من شنیده ام که بعد از مدرسه فرصتهای کمتری برای تحصیل دارم و می خواهم از این دوره برای یادگیری و توسعه دانش خود استفاده کنم. از طرف دیگر ، من برای تأمین هزینه تحصیل و همچنین کسب تجربه کار می کنم یا می خواهم کار کنم. احساس می کنم همه آنها در اولویت و اهمیت یکسانی قرار دارند ، یا اگر اولویت های آنها متفاوت باشد ، من دانش و شهامت لازم برای اولویت بندی آنها را ندارم. امیدوارم با مدیریت زمان فضایی ایجاد کنم که به همه خواسته هایم برسد.

همین اتفاق برای مدیری رخ می دهد که می خواهد جلسات برون سازمانی را نیز با دقت و کیفیت مناسب برگزار کند. وی همچنین اصرار دارد که بازدیدهای منظم و دوره ای از شرکت داشته باشد. وی همچنین علاقه مند به گذراندن وقت با همسر و فرزندان خود است و از طرف دیگر از دانش و فناوری روز نیز عقب نیست.

 

اولویت بندی یک مهارت ضروری اما بسیار دشوار و چالش برانگیز است که در بسیاری از موارد ما را ترغیب می کند از مدیریت زمان و مهارت های مشابه خود برای افزایش ظرفیت و پاکسازی مشکل استفاده کنیم. درست مثل شخصی که می خواهد با بودجه صد هزار تومانی یکی از دو اسباب بازی شصت هزار تومانی و پنجاه هزار تومانی را انتخاب کند و چنان در انتخاب خود مردد باشد که تصمیم بگیرد ده هزار تومان وام بگیرد و هر دو گزینه را انتخاب کند!

 

مدیریت زمان و مشکلات ما در تفویض وظایف و تفویض اختیار کمبود وقت ممکن است ناشی از عدم اختصاص وظایف به دیگران باشد
ما در تفویض وظایف به دیگران اغلب ضعیف هستیم. یا چیزهایی را برای دیگران مطلوب نمی گذاریم که در نهایت تلاش ما دوچندان می شود. آیا تا به حال از کسی خواسته اید که به جای شما پیراهن برای شما صرفه جویی کند و علاوه بر دردسر و دردسری که برای شما ایجاد شده است ، باید بعداً بیایید تا زمان زیادی را صرف چانه زدن کنید و فروشنده را متقاعد کنید. برای تغییر لباس؟

 

یا اینکه می توان نامه ای به همکار خود داد تا تایپ کند و ببیند زمان صرف ویرایش و تصحیح نامه بیشتر از زمانی است که خودتان برای تایپ نامه می گذرانید؟

 

واگذاری نامناسب و غیرحرفه ای کارها باعث می شود که بسیاری از ما سرانجام به این نتیجه برسیم که بهترین راه برای صرفه جویی در وقت ، انجام کارها توسط خودمان است و چون در هر صورت ، توانایی انجام کارها محدود است. سرانجام ، احساس می کنیم که مدیریت زمان کلید طلایی است که می تواند چنین مشکلی را برای ما حل کند.

 

کمال گرایی می تواند دلیل دیگری باشد که در نهایت ما را به سمت مدیریت زمان سوق می دهد.
کمال گراها کسانی هستند که استاندارد ۹۰ یا ۹۵ درصدی را برای هیچ چیز قبول ندارند. آنها استاندارد ۱۰۰ از ۱۰۰ را می خواهند. به همین دلیل هر کاری که انجام می دهند بیش از حد معمول طول می کشد. نامه ای که در مدت پنج دقیقه قابل نوشتن است ، پنج بار بررسی و ویرایش می شود و پس از سی دقیقه ، به صورت نامطلوبی ارسال می شود.

چگونه زمان را مدیریت کنیم

اگر ماشین خود را به کارواش برسانند ، دو برابر کارگر که ماشین را می شویند ، وقت می گذارند و ماشین را دور می زنند تا مطمئن شوند هیچ لکه ای در اطراف ماشین وجود ندارد.

 

یک مهمانی یا سمینار کوچک در داخل سازمان به اندازه یک عروسی زمان می برد و همه جزئیات باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند.

 

طبیعتاً ، در این شرایط ، من و شما ممکن است احساس کنیم که مشکل اصلی ما مدیریت زمان است و اگر توانایی مهارت های مدیریت زمان را داشته باشیم ، می توانیم کارها را با همان سطح استانداردی که می خواهیم بدون کمبود وقت انجام دهیم.

 

مشکلات مدیریت زمان به دلیل حل مساله های گاه به گاه مشکلات حل مشکلات و کمبود چشم انداز فرآیند می تواند دلیل دیگر کمبود وقت باشد.

 

گاهی اوقات ، نحوه کار ما در تیم یا سازمان ما اشتباه است. آنها به جای تلاش برای بهبودی ، در غم و اندوه خود غرق می شوند و بنابراین شکست بیشتری را تجربه می کنند.

بستری که ما در سازمان ایجاد کرده ایم بستری برای فساد اقتصادی است. یا فرایندها و سیستم های دریافت پاداش و پاداش به گونه ای است که کارکنان به فرار از کار ترغیب می شوند.

 

به جای اینکه بفهمیم مشکل چیست ، ما هر روز را به دنبال و مجازات یک کارمند اشتباه هستیم.

 

ما دوستان و همراهانی را انتخاب کرده ایم که ما را راهنمایی می کنند تا هر لحظه در کنار آنها باشیم و وقت را تلف کنیم و اولویت های خود را فراموش کنیم. اما به جای حل این مشکل ، سعی داریم با استفاده از ابزارها و تکنیک های مختلف ، از بقیه اوقات استفاده بهتری داشته باشیم.

 

شاید مشکل اصلی ما عدم انگیزه باشد

وقتی انگیزه انجام کارهایی که انجام می دهیم نداریم ، این کار را کندتر از همیشه انجام می دهیم. خیلی اوقات ما ترجیح می دهیم این کار را در موعد مقرر انجام دهیم. در چنین شرایطی ، بعضی اوقات مشکل اصلی کمبود انگیزه دیده نمی شود و عارضه سطحی آن یعنی کمبود وقت در نظر گرفته می شود.

 

ما بر این باوریم که با بهبود مهارت های مدیریت زمان می توانیم انواع مشکلاتی را که در کار و زندگی روزمره با آن روبرو هستیم مدیریت و کاهش دهیم.

 

دلیل دیگر اینکه بسیاری از ما وقت نداریم ، ضعف در هنر نه گفتن است.
ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که فقط نمی توانند به دیگران نه بگویند. به همین دلیل ، آنها بیشتر وقت خود را به خاطر خجالت یا خجالت یا دلایل مشابه در مواردی می پذیرند که پذیرفته اند. در چنین شرایطی ، تلاش برای بهبود مهارت های مدیریت زمان به معنای بهبود توانایی های ما نیست. بلکه گویی می خواهیم ظرفیت حمل و نقل خود را افزایش دهیم تا دیگران با دردسر کمتری فشار بیشتری به شانه های ما وارد کنند.

منبع:
http://www.faranaz.com/how-to-manage-time.html

درباره‌ی holoo1

حتما ببینید

برای موفقیت تلاش کردن مهم تر از استعداد است؟

برای موفقیت تلاش کردن مهم تر از استعداد است؟

۳ دلیل منطقی که ثابت می کند پی بردن به موفقیت مهمتر از استعداد است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *